Google vol ser humà. Serem prou humans com per entendre’l i continuar posicionant-nos?

Solucions integrals en comunicació i tecnologia aplicada.

Google, el cercador que a Catalunya i a la resta de l’Estat espanyol aglutina el 99% de les cerques de tots els internautes, va introduir a finals de setembre un nou algoritme, Google Hummingbird (el Colibrí de Google). És l’última versió d’aquest sistema de cerca convertit en amo i senyor d’internet, determinant en quina posició apareix un website (la rellevància) en una determinada cerca d’un usuari. Des del naixement del seu primer algoritme a finals dels anys noranta -el famós PageRank, Google n’ha tret diferents versions, com Google Panda o Google Penguin, però a diferència d’aquests, Hummingbird, el Colibrí, és un punt i a part.

Per què?
Google ha anunciat que el seu objectiu és ser humà. O sigui, entendre com els humans ens fem preguntes per poder donar els millors resultats cada vegada que fem una pregunta al cercador o consultem un dubte. És a dir, aquest sistema ja no és només un espai on tan sols posicionar websites a base de paraules clau. És molt més que això. Google pretén ser la nostra resposta a qualsevol interrogant o frase precisa.

Ha arribat un moment en què no ens limitem a buscar paraules al cercador sinó a fer veritables preguntes precises: “On puc trobar bicicletes de segona mà a Barcelona?”, i no pas “bicicletes segona mà Barcelona”. Doncs bé, Hummingbird representa l’esforç de Google per adaptar-se a aquestes noves pautes tenint en compte la cadena de cerca en el seu conjunt, no només les paraules aïllades. Per què? Per continuar sent el rei de les cerques i fidelitzar l’internauta per sempre.

Google-Hummingbird

Com afecta això al meu o al teu website?
Ja no val només optimitzar una pàgina web per a unes determinades paraules clau, ni tan sols és suficient intentar “enganyar” al cercador optimitzant el text per unes preguntes concretes. Ara cal optimitzar l’experiència que ofereixen les nostres pàgines als usuaris. Malgrat això, tots aquells indicadors de qualitat que en els últims temps han estat claus, com la popularitat als entorns socials, l’autoritat de l’autor, la qualitat del contingut, l’autoritat dels enllaços, etc. seguiran jugant un rol. Però el nou algoritme ha arribat per quedar-se. El Colibrí pot fer ús de pautes més complexes de cerca (però més humanes en el fons, més naturals) i entén millor el concepte de llenguatge humà, més enllà de d’unes quantes paraules clau citades.

Knowledge Graphp és una part important d’aquesta innovació de Google. Es tracta d’una base de coneixement utilitzada per millorar els resultats obtinguts amb el motor de cerca, mitjançant informació semàntica recol·lectada d’una àmplia gamma de recursos. Proveeix informació estructurada i detallada sobre un tema, a més d’una llista d’enllaços a altres sites. La meta és que l’usuari sigui capaç de fer servir aquesta informació per resoldre la seva consulta sense haver de navegar a altres llocs, quedant-se a Google. La idea és traspassar la barrera de fer una cerca de paraules clau. La idea és que si tu li preguntes a Google quants quilometres hi ha entre Barcelona i Girona, et respongui a l’instant: 103 km.

Què cal fer ara?
L’autoritat d’un website és ara més important que mai. Sites amb autoritat en una matèria determinada estan superant en resultats de cerca a uns altres amb major PageRank, amb centenars d’enllaços entrants. A Google li interessa el contingut, el bon contingut. La clau és crear pàgines amb continguts de qualitat que aportin valor als usuaris. En altres paraules: convertir-te en una autoritat en el teu camp.

Aquí mana Google
La força de Google es mesura cada dia en les nostres vides, negocis, feines. Un recent informe (Reptrack 2013, estudi realitzat amb l’opinió de gairebé 5.000 persones per l’empresa Reputation Institute Spain), detalla com Google és una de les tres empreses amb millor reputació entre els catalans i espanyols. Un altre indicador recent, i determinant per entreveure la importància que té en la nostra societat Google, és que el cercador ja supera en ingressos publicitaris a tots els diaris i revistes juntes. Així ho ha revelat un estudi publicat recentment per Business Insider. El món és Google i no podem obviar-lo.

1 RESPONSE

  1. Joan Puig

    14-11-2013 12:30:59

    REPLY

    Un excel·lent article, enhorabona!

Escriu un comentari