Sobre l’experiència de l’usuari, UI i UX

Solucions integrals en comunicació i tecnologia aplicada.

Aquest article té la intenció d’aclarir els conceptes de UI i UX. Saber quins són els punts que caracteritzen la UI Interfície d’usuari i els punts que caracteritzen la UX l’experiència d’usuari. 

  • UI  – Un expert en UI dissenyarà un lloc, pàgina o aplicació per a web, mòbil o tablet partint de la creació de wireframes i mockups per després alimentar la base d’aquesta construcció amb colors, degradats, quadrats amb cantonades arrodonides i botons atractius, i finalment podrà dedicar-se a envernissar l’estructura amb algun slideshow en jquery, o potser un reproductor de vídeo o àudio. Per tant direm que “Interfície d’usuari” és allò amb el que l’usuari es trobarà visualment, l’expert en UI crearà un disseny visual i molt atractiu. Una analogia a la vida real seria tot allò que es troba el visitant quan arriba a un hotel i veu la decoració dels interiors, des de l’entrada fins a les habitacions.

  • tres

  • UX  -​ La UX (User Experience en anglès  «Experiència d’Usuari”) és la ciència de comprendre el context per millorar l’efectivitat.  Per tant l’expert en UX  s’enfocarà en valorar una pàgina web des del punt de vista d’un usuari més. I què fa un usuari en entrar a una pàgina web? Busca informació. On és el botó per cercar aquesta informació? Com contacta amb l’empresa? On li dono al play per jugar? Quins són els camps requerits en un formulari? Com està redactada la taxonomia general? Els elements com s’han distribuït i sota quin criteri? Situació d’un usuari frustrat als 3 minuts d’haver entrat a una pàgina sense la revisió d’un UX: – Me’n vaig cansar de buscar la direcció d’aquest restaurant,  me’n vaig a un altre restaurant. -Un expert en UX veu la pàgina, la veu atractiva però pensa : – En realitat, això serveix ? En realitat, això ho podrà deduir un usuari? Com li podria facilitar els coses a l’usuari? – . Podriem dir que d’alguna manera es converteix en el psicòleg web de l’usuari, ha de decidir què és el que l’anima, l’estimula o frustra, i proposarà un parell de canvis, tot pel bé de l’usuari final.ux_chart

Moltes vegades es tendeix a confondre UI amb UX i quan això passa es cau en l’error de passar per alt elements essencials d’un projecte en el que és atractiu visualment però no s’han tingut en consideració conceptes d’usabilitat web. I això desencadena tot un seguit de problemàtiques que van des d’una web poc visitada fins a un e-commerce que no ven els seus productes per un problema d’usabilitat.

La User Experiencie és en general més important que la User Interface. Perquè al final el motiu real pel qual un usuari recomenarà o tornarà al nostre producte o servei serà per l’experiència que aquest hagi experimentat. Suposem el cas d’un portal e-commerce on la User Interface (el disseny) sigui terrible però que en canvi l’enviament del producte sigui molt ràpid i l’atenció i la comunicació entre venedor/comprador sigui bona, estariem davant d’un cas on la User Experiencie és bona però no la User Interface, però aquest tancarà el procés de compra amb una bona experiència. Això el que ens demostra és que la User Experience en molts casos està per sobre de la User Interface.

Recordem sinó els inicis dels buscadors com AltaVista o Yahoo on el que primava era una gran quantitat d’informació i ho comparem amb Google. Net, clar i senzill, on la User Experience està per sobre la User Interface.

Per últim deixem una taula interessant sobre aquests dos conceptes

uivsux

Escriu un comentari